Heb jij al een marketingstrategie? Nee? Dan sla je een stap over!

maandag 1 juli 2019 -
Heb jij al een marketingstrategie? Nee? Dan sla je een stap over! Waarom doen we aan marketing? Nou, het doel van de meeste bedrijven is om zoveel mogelijk mensen of klanten te bereiken en de naamsbekendheid te vergroten. Je adverteert, doet aan social media, stuurt nieuwsbrieven enz. Maar sla je dan niet een stap over?

In veel gevallen wordt er gei╠łmproviseerd en ontbreekt er een strategisch en tactvol marketingplan.Wat is een marketingstrategie en waarom is het noodzakelijk om een marketingplan te formuleren?

Wat is een marketingstrategie?

De betekenis van Marketingstrategie ‘Richting aangeven waarin marketingactiviteiten moeten plaatsvinden om de doelstellingen te bereiken. De strategie heeft betrekking op de te kiezen doelgroep(en), product(en) en positionering. De strategie bepaalt de invulling van de marketingmix’.

De marketingstrategie moet aansluiten bij de visie, missie en doelstellingen.

Bij het formuleren van een effectieve en toepasbare marketingstrategie, heb je antwoord nodig op de volgende vragen;

Wie wil je aanspreken? Wie is de doelgroep?
Wanneer en met welke frequentie gaan we de doelgroep benaderen?
Waar? Welke (social media) kanalen zijn het meest effectief voor deze campagne?
Waarmee? Welke content is geschikt en spreekt de doelgroep aan?
Hoe zorgen we ervoor dat de marketing soepel verloopt?

Analyses die assisteren bij het formuleren van de juiste marketingstrategie

Wij hebben de drie belangrijkste analyses voor een succesvolle marketingstrategie beschreven:

Concurrentieanalyse

Bij een concurrentieanalyse geef je antwoord op de volgende vragen;

Wat is de doelgroep van je concurrent?
Welke producten en/of diensten biedt je concurrent aan?
Wat is de prijs van de producten en/of diensten? Geeft je concurrent weleens korting?
Op welke manier maakt de concurrent reclame? Via folders, social media, commercials?
Wat is de locatie van je concurrent?

Afnemersanalyse

Wie zijn onze huidige en mogelijke afnemers?

Wat doen onze afnemers met onze producten/diensten?
Waar kopen onze afnemers onze producten/diensten?
Wanneer kopen onze afnemers onze producten/diensten?
Waarom kopen onze afnemers onze producten/diensten?
En waarom kopen zij juist niet?

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse wordt gekenmerkt door vier elementen; strengths, weaknesses, opportunities en threads. Je SWOT-analyse geeft je een overzicht van de bevindingen uit een externe en interne analyse. 

Tot slot

Met deze 3 analyses kan je een duidelijk beeld krijgen wie je doelgroep is, hoe je deze het beste kunt benaderen en hoe je je kan onderscheiden van de concurrent. Op basis hiervan kan je een passende marketing strategie schrijven.

Uiteraard kunnen wij op basis van consultancy de marketingstrategie voor jouw onderneming verzorgen. Neem contact op om je vragen of wensen te bespreken, of natuurlijk om direct een afspraak te maken.

Contact

Stel een vraag

Versturen
Aanmelden voor nieuwsbrief
Aanmelden
Contact

We Make Content B.V.
Loofaert 59
5258SN Berlicum
Nederland

+31-(0)85- 40 00 048
support@wemakecontent.nl
www.wemakecontent.nl