MKB Management

MKB Management
woensdag 17 oktober 2018 - Hoe verdeel ik mijn tijd en energie aan het werk voor vandaag, morgen en overmorgen?

Momenteel ben ik actief in mijn 2e bedrijf als ondernemer. Hoe het mij verging in mijn eerste bedrijf zal ik mogelijk nog eens delen, maar ik wil jullie graag meenemen in de uitdaging die ik vandaag heb en die vast veel mede-ondernemers ook hebben.

 

Mijn uitdaging, mijn vraag, waar ik eigenlijk continue mee worstel is hoe verdeel ik mijn tijd en energie aan het werk voor vandaag, morgen en overmorgen?

 

Het werk van vandaag, voor die klant, met de deadline van vandaag moet afgerond worden. Het werk van morgen dient te worden binnengehaald en te worden voorbereid en we moeten ook zorgen dat we ook overmorgen nog bestaansrecht hebben en moeten daarin investeren.

 

Het bedrijf waar ik nu mee actief ben is nog maar kortgeleden opgestart en moet haar weg nog vinden, dit maakt het volgens mij deels moeilijker, aangezien we ook onze weg moeten vinden in het vandaag en morgen.

 

Door het werk te structureren in actielijsten verdeeld in direct werk, werk voor morgen en het ontwikkelen van projecten en strategieën voor overmorgen probeer ik de balans erin te houden. Ik heb wel eens gelezen dat een tijdsverdeling van 60-20-20 verstandig zou zijn, maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit bijgehouden. Sinds enkele weken plan ik wel mijn uren, ook deze “ontwikkel uren” hierdoor krijg je wel een idee van je tijd spendering. Dus die balans onderhoud ik door de actielijsten continue kort te houden en de tijd wel iets te monitoren.

 

Naast het structuren in actielijsten probeer ik met het team hun werk voor “morgen en overmorgen” zoveel mogelijk te plannen en te monitoren. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er voldoende tijd en acties genomen worden in marketing. Marketing is immers een belangrijk onderdeel van de werving voor morgen en deels de reputatie van het bedrijf die nodig is voor overmorgen.

 

Daarnaast is het belangrijk om planmatig te werken, maar…. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel van de projecten worden nu in de avonduren opgepakt om klaar te zijn voor overmorgen, dus echt planmatige invulling wordt hier nu niet aangegeven, immers de schoorsteen moet roken.

 

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en lessen van andere ondernemers.

Reageren?





< Terug naar het overzicht